De eerste etappe van de Dakar Rally was een goede om mee te beginnen voor Tim en Tom Coronel. Doordat zij best ver naar achteren moesten starten, reden zij in heel erg veel stof. De pace zat er echter wel goed in, dus daar halen de broers vertrouwen uit voor de rest van de rally. Zij finishten in het donker, waardoor het laatste uur volledig vertrouwd moest worden op de navigatie.
Onderweg hadden Tim en Tom een klapband. “Het was een lang recht stuk waar we vol gas, ongeveer 170 kilometer per uur, reden en terwijl we de stempelzone inreden, hoorden we een pof. De achterband was geklapt, snel gewisseld en we konden weer door. Die klapband was misschien wel mijn fout, de banden stonden op 1.6 bar en aan het einde waren ze zelfs 2.6,” aldus Tom.
In het donker rijden is altijd spannend, vond Tim. “Het deed me wel weer denken, waarom moet het donker worden? Je hebt altijd wel een beetje angst in het donker in de woestijn. Maar het was echt fantastisch hoe Tom daar doorheen navigeerde. De auto’s achter ons reden continu verkeerd, maar wij niet dus dat was echt tof. Eigenlijk is het wel bizar dat Tom de weg nog vond, dat zou mij nooit gelukt zijn. Maar ja, daarom navigeert hij ook.”
De Century CR6 hield zich goed tijdens de eerste etappe. “De auto voelde lekker aan en er was verder niets aan de hand,” licht Tom toe. “Dag 1, been there, done that, afgevinkt!”
Iets na half 10 reden Michel Kremer en Thomas de Bois over de finish van de eerste etappe. Dan zitten er iets meer dan 8 uur op in de Century CR6 en daarvan reden ze er ruim 2,5 in het donker. Kremer was dan ook blij met de finish, maar heeft ook zin in de volgende etappe.
Voorafgaand aan zijn tweede Dakar hoopte Kremer dat hij meer kilometers zou maken dan vorig jaar. Na de pech tijdens de eerste etappe van vorig jaar, had Kremer gezonde spanning voor die van deze editie. Kremer en De Bois laten zich niet gek maken en rijden hun eigen tempo. Met veel stenen en moeilijke navigatie is het een uitdagende etappe.
Kremer was blij dat de eerste dag erop zat: “We hebben echt heel veel stenen gehad onderweg. Het was jammer dat we een uur later moesten starten, daardoor hebben we best lang in het donker gereden. We hebben een lekke band gehad en verder de auto goed gemanaged. Thomas heeft supergoed genavigeerd en ook de auto was gewoon goed. Dus ik ben heel tevreden over de eerste dag.”
De tweede etappe gaat van Al Henakiyah naar Al Duwadimi waarvan de eerste 30 kilometer bestaat uit duinen. Het belooft een lange dag te worden met een proef van 463 kilometer lang.