In januari 2022 moesten Tim en Tom Coronel op de achtste dag van de Dakar Rally besluiten om de handdoek in de ring te gooien wegens een rugblessure bij Tim. Aan de vooravond van de Dakar 2023 hebben de broers de draad weer opgepakt. In de twee testrondes die ze reden in de buurt van het Sea Camp aan de Rode Zee, hadden ze de smaak al snel te pakken en ook in de Proloog waren de broers al goed onderweg.
Voorafgaand aan de shakedown in Saoedi Arabië hadden Tim en Tom al afgesproken dat ze meteen op tempo zouden beginnen. “Gewoonlijk moet Tim er even inkomen”, vertelt Tom, “maar hij was nu meteen bij de les en ging vol op het gas.”
Het parcours dat door de organisatie was uitgezet om de deelnemers te laten testen, was best technisch, maar er zat van alles in waardoor het een serieuze testbaan was. “Ook qua navigatie”, merkte Tom. “Ik moest weer even wennen aan het tablet. De markeringen waren goed, tussen bomen door en om een heuvel heen, maar er zaten ook wat sneaky dingetjes in, zodat ook de navigatieskills meteen werden opgefrist.”
In de test probeerden de broers ook de veranderingen aan de Century nog een keer uit. “We hebben niet veel getest, want er zijn geen grote veranderingen aan de auto, maar wel de laatste nieuwe specs van Century, een andere wielophanging, andere schokbrekers. Noem het finetunen”, zegt Tom. “We willen meteen verder waar we vorig jaar zijn gestopt. We zijn wat kritischer geworden om niet teveel weg te geven van wat de auto in huis heeft aan performance. Dat we dat kunnen, hebben we vorig jaar gezien.”
Dat betekent bijvoorbeeld dat voor de proloog van zaterdagochtend, een lusje van 11 kilometer bij het Sea Camp, de twee reservewielen eraf gehaald werden. “Dat scheelt 100 kilo”, zegt Tom. “Mochten we onverhoopt lek rijden, dan halen we de finish wel op de velg. Een band wisselen kost meer tijd. Gaan we niet doen. We willen bij de eerste dertig aan de eerste etappe beginnen. Dat is een ander uitgangspunt en vraagt een andere attitude van ons. Minder auto’s voor je, dus minder stof en een hoger tempo. We gaan niet rustig beginnen, maar meteen vol erop.”
Proloog
Op Zaterdag 31 december stond de proloog op het programma, waar de broers met goede moed aan begonnen. Zoals hierboven vermeld hadden zij zich het doel gesteld om bij de eerste 30 rijders te eindigen. Na de korte snelle proloog wisten ze deze belofte waar te maken. Mattias Ekström was het snelste in de proloog met precies 8 minuten op de klok. Sébastian Loeb wist hier 1 seconde achter te finishen. Tim en Tom deden het degelijk met een 29e plaats op 52 seconden achterstand. Hiermee werd hun doel dus behaald en kunnen de mannen morgen bij de start van etappe één redelijk vooraan beginnen.