Deze week is #Beast347 4.0, de nieuwe wedstrijdauto van Tim en Tom Coronel, in Frankrijk op de boot naar Saoedi-Arabië gezet voor Dakar 2021. Dat is alweer de 43e editie van de legendarische off-road-rally, die van 3 tot en met 15 januari gehouden wordt. Afgelopen donderdag 26 november vond de online-presentatie van de nieuwe auto plaats, live vanuit de werkplaats van het team in Huizen.
LKQ Fource is al jaren – met haar concept Toolspecial – trotse sponsor van de Coronel’s en hun Dakar avontuur. Vorig jaar is daar Automotive Academy aan toegevoegd. Voor komend jaar besloot de onderdelen leverancier het groter aan te pakken en gaat verder als hoofdsponsor van het team. “We hebben zoveel merken en concepten die de aandacht verdienen en dat krijgen ze door LKQ Fource nog bekender te maken. De Dakar rally wordt wereldwijd bekeken, dus zeker voor LKQ levert dit voordeel op. In Nederland zijn Tim & Tom Coronel beroemd en berucht, dus dat levert voor ons weer voordeel op. Daarnaast hebben we een hele goede band met deze mannen en zijn we zelf gek van alles wat met auto’s en racen te maken heeft. De keuze om hoofdsponsor te worden is dus een logische stap.”, zegt Johan van der Hoeven, commercieel directeur van Fource. Op de auto voor Dakar 2021 zijn dan ook naast LKQ Fource, de merken Toolspecial, Automotive Academy, Heuts.nl, Mijngarage.nl en Autobandenpartner terug te vinden. Vanzelfsprekend maken we graag gebruik van de bekendheid en het enthousiasme van Tim en Tom om deze merken in 2021 continu onder de aandacht te brengen.
Het hoofdsponsorschap is in alle uitingen van het team van de gebroeders Coronel terug te zien. De turquoise kleur, die kenmerkend is voor LKQ Fource, is overal in doorgevoerd. Niet alleen de kleur is aangepast, ook de raceauto van het team heeft een flinke, technische metamorfose ondergaan.
18 kilogram bespaard door leidingen
“Onze teamleden gaven unaniem aan dat ze in de werkplaats actief wilden blijven, dus we hebben hen de hele lijst met mogelijke veranderingen gegeven, die we op basis van onze ervaringen van vorig jaar hadden opgesteld. Een van de grootste veranderingen is de huishouding met alle leidingen en reservoirs”, vertelt Tim Coronel. “Die reservoirs stonden tot nu toe achter de radiateur, waardoor alle vloeistoffen behoorlijk warm werden. Die hebben we nu ervoor geplaatst, wat meerdere voordelen heeft: niet alleen qua temperatuur, maar ook ten aanzien van het zwaartepunt van de auto. Bovendien zitten ze nu binnen de hoofdkooi, zodat de reservoirs beter beschermd zijn als we, zoals vorig jaar, een keer een koprol maken. Daarnaast zijn alle vloeistofleidingen aangepakt, waarbij we hulp hebben gekregen van een professionele partner. Alleen al daardoor hebben we 18 kilogram gewicht kunnen besparen, en dat is nog zonder de inhoud van de leidingen! We hadden genoeg tijd, dus we hebben echt alles op een keukenweegschaaltje gelegd. Ik denk dat we in totaal tussen de 90 en 120 kilogram gewonnen hebben.”
Ook de aerodynamica werd aangepast, met name aan de zijkant. Tim Coronel: “Vorig jaar merkten we tijdens een zandstorm dat de auto behoorlijk zijwindgevoelig was. Daar hebben we wat aan gedaan. Ook het chassis is wat ingekort aan de achterkant. Bovendien is de motor aangepast met het oog op een hogere rechte-lijnsnelheid. Vorig jaar kwamen we niet boven de 165 km/u uit, nu bereiken we 183. In het interieur hebben we nu alles matzwart gemaakt, om reflecties door de zon te verminderen, want daar hadden we vorig jaar best veel last van.”


